Pascal Roemers over de Algemene beschouwingen

Door Pascal Roemers op 12 juli 2024

Hieronder de woordvoering van Pascal voor het debat over de Algemene beschouwingen.

Voorzitter,

Het eerste jaar zit er op van deze nieuwe coalitie. Met veel nieuwe mensen in de Statenzaal en nieuwe partijen. Een spannende rit waar de Staten in positie is gebracht en de ruimte heeft gekregen om inhoud mee te geven aan nieuw beleid. Voor ons allemaal nieuw, spannend en ook verfrissend. Dit gaan we de komende jaren doorzetten, om te beginnen met het komende jaar.

Vandaag spreken we over de perspectiefnota. Perspectief willen we allemaal maar is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Maar perspectief voor iedereen is waar de PvdA naar streeft. Perspectief is:

– goede toegankelijke opleidingen,

– passend werk en kansen voor iedereen,

– een inkomen waar je van kan rond komen,

– betaalbaar en veilig wonen in een gezonde groene leefomgeving.

Joop den Uyl zei het al: Dingen blijven waar, ook als je ze niet zegt. En Joop heeft gelijk. Want ook al zeggen we het niet constant, we hebben te maken met mensen die nog steeds aan de kant staan. We hebben nog jaren te maken met de problemen rondom de gaswinning en de versterkingsoperatie. We hebben nog steeds problemen met de opvang in Ter Apel. We hebben te maken met een klimaatverandering en ja voorzitter, we hebben te maken met alle effecten voor boeren en ondernemers die direct of indirect hiervan de gevolgen moeten opvangen. We kunnen het hier niet over hebben en doen alsof het niet bestaat, maar we kunnen er ook wat aan doen.

De PvdA is voor het zoeken naar een oplossing en het perspectief. Voor de PvdA is belangrijk dat iedereen meedoet in de maatschappij en dat de lusten en lasten rechtvaardig verdeeld zijn. Dit doen wij niet alleen, maar samen met inwoners, de gemeenten, het Rijk en vele anderen.

Regeren is vooruitzien voorzitter. Maar het verleden kennen is ook heel belangrijk. Ik ga een stukje terug in de tijd. Het gaat over het boek, “Het industrieschap van Oost-Groningen ontvangt u met open armen” uit 1956, (op de kop getikt door onze fractiemedewerker Sebastian.)” Het is een propaganda (in deze tijd promotie materiaal)uitgave om ons mee te nemen in de ontwikkelingen in Winschoten en omgeving van Beerta tot Midwolde, Finsterwolde en Oude Pekela tot aan Scheemda. Ik zal de Staten niet het hele boekje voorlezen, maar het doel was: er gloorde hoop in Oost Groningen. Het boekje is geschreven in opdracht van het industrieschap en ondertekend door

Vinkers, voorzitter van de industriegroep en toenmalig Gedeputeerde. Vinkers ziet het industrieschap als een zakelijk en ambtelijk apparaat. Vinkers wil met dit promotieboekje de mensen geen dorre wetenschappelijke kost voorzetten, maar een, naar hij hoopte, aantrekkelijk pocketboek dat er op gericht is de mensen mee te krijgen en polshoogte te komen nemen van de ontwikkelingen.

Dat laatste is naar ons idee nog steeds van belang. Hoe krijgen we de inwoners van Groningen en de beleidsmakers van het Rijk en Europa zover om polshoogte nemen van de vele ontwikkelingen die voor de deur staan. Hoe krijgen we mensen op de hoogte en blijven we hen tijdig en goed informeren? Hoe houden we Groningen voor het voetlicht? Misschien in ieder geval iets om over na te denken, door de ietwat dorre wetenschap bij ons en de ambtenaren te laten en gewoon te vertellen wat we gaan doen. En de Groningers vragen om ons daarbij hun inbreng te geven. En vooral laten zien dat het goed is in Groningen. Wij zijn Groningen.

Werk

Twee weken geleden keek ik naar het nieuws en werd een man geïnterviewd. Deze man zei “daar waar geen handen komen, zal geen ambacht zijn”. Ik dacht die moet ik onthouden voor de algemene beschouwingen. Het ging om het belang van goede opleidingen voor mensen in de praktische sector. En die man heeft gelijk. Maar we moeten niet terug naar 1956 of iets later, maar vooral kijken wat er nodig is voor de nieuwe maakindustrie. We hebben handen nodig, in de zorg, in de techniek, in de bouw, in de industrie… etc. De mismatch op de arbeidsmarkt dienen we met het bedrijfsleven, het onderwijs en het rijk een boost te geven. En als we het nieuwe hoofdlijnen akkoord lezen van Schoof 1 dan wordt er geen werk gemaakt van onderwijs. Maar om werk te maken is onderwijs nodig. Niet alleen bestaand onderwijs, maar ook omscholing van personeel is van belang.

Het zal nooit meer zo worden als vroeger, zei Joop den Uyl. De ambachten zoals we die vroeger hadden zijn grotendeels veranderd. De timmerman van vroeger is een andere timmerman dan nu, maar desalniettemin moeten we wel zorgen dat ook voldoende van deze timmermannen worden opgeleid. Juist in een tijd waar er krapte op de arbeidsmarkt is en de dubbele vergrijzing ons hierbij niet gaat helpen. Dergelijke ontwikkelingen helpen niet om de opdracht om meer woningen te bouwen en te zorgen dat de versterkingingsoperatie echt op stoom komt te realiseren. We moeten stimuleren dat jongeren kiezen voor een maakberoep, en zorgen dat ze daarvoor worden gewaardeerd. Als expert in hun vak én door fatsoenlijke betaling.

Als PvdA staan wij, voor goed werk met goede arbeidsvoorwaarden en willen we dat niemand aan de kant staat, of je nu jong of oud bent. Iedereen verdient een kans en mag meedoen in de maatschappij. We willen samen werken met mbo en hbo opleidingen voor mensen die iets anders willen of moeten gaan doen en voor de nieuwe generatie We willen zorgen voor een passend leerprogramma voor de baan van de toekomst.

We zien op dit gebied al mooie ontwikkelingen bij de mbo instellingen. Een ontwikkeling die wij toejuichen. In Drachten biedt Technic Noord een nieuwe technische mbo-opleiding aan. Doel is meer vakmensen op te leiden in de mechatronica. Leerlingen werken drie dagen bij een bedrijf en gaan twee dagen naar school. Hiervoor is een bijdrage gekomen vanuit het vorige kabinet voor Noord-Nederland.

De arbeidsmarkt moet mee kunnen gaan met snelle ontwikkelingen in de diverse sectoren. Naast de basisbanen die in de stad Groningen al een succes zijn, is er nu vanuit de provincie ook ruimte om dit verder te brengen. Uiteraard samen met de gemeenten.

Cultuur

Kunst en cultuur zorgen voor saamhorigheid, troost, creativiteit, inspiratie en verbeeldingskracht. Kunst en cultuur zijn overal in ons dagelijks leven en tegelijkertijd laten zij ons ontsnappen aan de alledaagsheid van het leven. Het gaat over wie we zijn, over onze drijfveren en dromen. Daarom zou wat betreft de PvdA en ook gezien de perspectiefnota iedereen toegang moeten hebben tot kunst en cultuur en verdienen de makers een eerlijke beloning.

Wij zijn dan ook blij dat we kunnen lezen in de perspectiefnota dat de bestaande programma’s niet verschraald hoeven te worden en dat er financiële ruimte is voor een eerlijke vergoeding. Wat de PvdA betreft verdient iedereen een eerlijk en goed inkomen, dat geldt dus ook voor de cultuursector.

Landbouw en natuur

Na het zomerreces zien we de uitkomsten van de gebiedsprocessen. Oplossingen vanuit de gebieden zelf om meer toekomst bestendig, meer in balans met de draagkracht van de natuur, te wonen, werken en recreëren. Uniek hoe wij gekozen hebben om iedereen de gelegenheid te bieden om mee te praten over de toekomst van hun gebied. Helaas zijn er voor een deel financiën vanuit het rijk weggevallen waardoor het een grote uitdaging wordt om plannen uit te

kunnen voeren. We zullen creatief moeten kijken en zoeken naar middelen. De tijd dringt, en hoe langer we niets of te weinig doen hoe meer het ons in de toekomst gaat kosten.

We hebben ons gecommitteerd aan doelen voor bos, voor schoon water, voor behoud van natuur voor een groenere toekomst in het algemeen. Dat vraagt een kritische blik op de keuzes die we maken, niet alles kan meer overal.

Gaswinning/nij begun

De nieuwe wet is er . De sluiting is per 19 april 2024 definitief ingegaan. Maar de problemen zijn nog lang niet opgelost. Nog elke dag ondervinden mensen er lichamelijk en psychische problemen van en zijn de woningen nog altijd niet versterkt of vervangen. Ook nu weer blijkt dat NCG haar doelen voor dit jaar niet gaat halen Er is perspectief met de sociale en economische agenda. Maar laten we zorgen met elkaar dat we dat perspectief goed vasthouden en dat er voor de toekomst goede en structurele projecten komen die zorgen dat Groningen over 30 jaar een boost heeft gekregen, sociaal en economisch.

De PvdA ziet voor Groningen vele kansen vanuit Nij Begun voor de sociale en economische agenda. Als PvdA zien wij dit als een kans voor de volgende generaties. Daar moeten we dus zorgvuldig mee omgaan. Met die agenda’s gaan we zorgen voor een plus die uiteindelijk structureel moet leiden tot een sterke provincie waar iedereen telt en gelijke kansen verdient. Niet alleen als het gaat om betaalbare woningen, maar ook dat we het beste onderwijs willen en een sterke economie. Bovenal willen we dat de inwoners van Groningen mentaal en lichamelijk gezond zijn.

Richting het college zou ik willen oproepen om dit nieuwe kabinet te houden aan eerder gemaakte afspraken. Minister-President Schoof was niet heel hard in zijn beantwoording van het vastzetten van de middelen voor Groningen. Hij begreep de gevoeligheden. Mijn idee is om dat niet te begrijpen maar te voelen. Mijn oproep is om Schoof en van Marum z.s.m. naar Groningen te laten komen voor een werkbezoek. Onze boodschap: de middelen van Nij Begun is geen opvulling, maar een aanvulling. Een plus dus!

Tot slot

Terugkomend op het boekje “Het industrieschap van Oost-Groningen ontvangt u met open armen uit 1956”. Dit boekje gaf niet alleen een inkijkje in de grote projecten en ontwikkelingen voor het gebied, maar ook de trots op Oost-Groningen, op het landschap, op de mooie kernen van de toenmalige gemeenten. Bijna on-Gronings. Laten we met elkaar, met in het achterhoofd het bezoek aan Den Haag laten zien dat we het waard zijn, dat we goede dingen doen in de provincie, dat wij het initiatief nemen waar nodig. Ik wens iedereen een goed reces met de borst vooruit en overal waar wij heen gaan op vakantie, mensen laten weten dat de provincie Groningen zeer de moeite waard is om te bezoeken.

Pascal Roemers

Mijn naam is Pascal Roemers, 43 jaar. Ik ben geboren en getogen in de stad Groningen en opgegroeid in Beijum. Sinds vijf jaar woon ik in Adorp in de gemeente het Hogeland, samen met mijn vrouw Erica en onze drie Duitse doggen. Naast de politiek ben ik werkzaam als projectmanager wijkvernieuwing bij de gemeente Groningen.

Meer over Pascal Roemers