Peter den Oudsten aangesteld als verkenner

Door Pascal Roemers op 30 september 2024

Oud-burgemeester P.E.J. den Oudsten gaat verkennen welke nieuwe samenwerking in Provinciale Staten van Groningen mogelijk is, op basis waarvan een nieuw college kan worden samengesteld.

Het Presidium, waarin alle fractievoorzitters zitting hebben, stelt oud-burgemeester Peter den Oudsten als verkenner aan op voorstel van Gouke Moes, de fractievoorzitter van BoerBurgerBeweging tevens grootste fractie binnen Provinciale Staten. De fractievoorzitters zijn unaniem akkoord met de voordracht van Den Oudsten.

Peter den Oudsten zal de komende weken in gesprek gaan met alle statenfracties om te verkennen welke mogelijkheden er zijn binnen Provinciale Staten om tot een nieuwe samenwerking te komen. Een samenwerking die de basis kan vormen voor een stabiel bestuur.

In de Statenvergadering van 25 september is de samenwerking tussen de coalitiefracties beƫindigd. Provinciale Staten hebben per motie uitgesproken naar een nieuwe samenwerking te gaan zoeken die een stabiel gezamenlijk programma en bestuur wil vormen.

De fractievoorzitters hebben afgelopen donderdag besloten dat de (in)formatie wordt gestart met een verkennende fase waarin BBB het voortouw heeft. Fracties hebben suggesties voor een verkenner kunnen aandragen bij BBB.

Het huidige college van Gedeputeerde Staten zal met inachtneming van de huidige politieke situatie de lopende zaken behartigen.

Pascal Roemers

Mijn naam is Pascal Roemers, 43 jaar. Ik ben geboren en getogen in de stad Groningen en opgegroeid in Beijum. Sinds vijf jaar woon ik in Adorp in de gemeente het Hogeland, samen met mijn vrouw Erica en onze drie Duitse doggen. Naast de politiek ben ik werkzaam als projectmanager wijkvernieuwing bij de gemeente Groningen.

Meer over Pascal Roemers