Misrekening van gematigd rechts rechts…

22 juli 2024

Misrekening van gematigd rechts….en het belang van een linkse bestuurderspartij
Hoe groot kan het contrast zijn? Op 3 en 4 juli voerde het kabinet Schoof zijn eerste debat in de Tweede Kamer. En terwijl de nieuwbakken premier het woord voerde, ging zijn vicepremier Fleur Agema letterlijk achter zijn rug roerig aan het twitteren. Het voorval leidde direct tot een aanvaring binnen het nieuwe kabinet Schoof. En leidde tot een reprimande van Geert Wilders richting premier Schoof: “slappe hap”. Eveneens op 4 juli schreef het rechtse opinieblad Elsevier (opgetekend vóór het betreffende debat): ‘Misschien wordt het wel een succes…Een factor voor succes is een zekere onbevangenheid van de bewindslieden. Linkse fracties preken hel en verdoemenis, dus moeten bewindslieden rustig reageren. Ze vallen meteen in hun bestuurlijke rol. Schoof I is geen ‘ruig vechtkabinet.’ Hoe groot kan de misrekening zijn!

Roeptoeters
We hebben deze misrekening al eerder gezien; namelijk toen gematigd rechts met populistisch rechts in zee ging, te beginnen met de LPF (2002-2003) en later het gedoogkabinet met de PVV (2010-2012). Een rechts-populistische partij als de PVV is helemaal niet gericht op regeren en besturen. Het is met een megafoon keihard, rechts roeptoeren. Dat er vanuit K er op los is getwitterd lijkt mij ook in de categorie: een vos verliest wel zijn haren maar niet zijn streken. Populisme stelt het nodige luidruchtig aan de kaak, maar is daadwerkelijk slecht in oplossingen.

Extreme (de)politisering
Daarmee hebben we de grote tegenstelling in het kabinet te pakken. Enerzijds hebben we vanuit de PVV ministers en staatssecretarissen de uiterste flanken in de politiek. Die via voorgelepelde script teksten weliswaar braaf beloven dat ze in hun bestuurlijke functies geen zwaar gepolitiseerde woorden als omvolking etc gaan gebruiken. Maar direct al de eerste gelegenheid te baat nemen om er op los te blijven scherpslijpen. Anderzijds hebben we een volstrekt gedepolitiseerde- alle plooien gladstrijken- technocratische premier als Schoof. Twee stijlen die volstrekt haaks op elkaar staan, water en vuur. Dat gaat ze nu of later opbreken.