Stop met lozen in de Waddenzee.

Door Sandra da Silva Pinto op 17 mei 2023

Uit een brief van minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat blijkt dat zo’n zestig bedrijven in het waddengebied een vergunning hebben om in dit kwetsbare natuurgebied afvalstoffen te lozen. Naar aanleiding hiervan heeft de Statenfractie van de PvdA in samenwerking met andere partijen (GroenLinks, PvdD, SP, D66, Partij voor het Noorden en de ChristenUnie) schriftelijke vragen gesteld.

Uit onderzoek blijkt dat er 31 soorten verontreinigende stoffen zijn gevonden in de Waddenzee, iets wat volgens Europese richtlijnen niet mag. Onze fractie wil dan ook graag van de Gedeputeerde Staten weten of deze stoffen ook door de eerder genoemde bedrijven worden geloosd. Daarnaast heeft de fractie het college gevraagd of zij duidelijkheid over deze situatie kunnen verschaffen.

De Waddenzee is een kwetsbaar natuurgebied en als PvdA Groningen vinden wij dat dit gebied dan ook goed beschermd moet worden. Daarom is ook aan het college gevraagd hoe dit gewaarborgd is in de vergunningverlening. Ook is de vraag gesteld of het college kan aantonen dat bij de lozingen met vergunning geen van de 31 verontreinigende stoffen zijn geloosd.

Sandra da Silva Pinto

Hallo! Ik ben Sandra. Al ruim 40 jaar wonend in de provincie Groningen, een aantal jaar geleden weer neergestreken in de stad. Mijn werkzame leven actief in de kinderopvang en sinds 2015 ben ik consulent of zoals ze zelf vaak zeggen: de contactpersoon.  Contactpersoon bij de gemeente, voor inwoners die een uitkering hebben en graag

Meer over Sandra da Silva Pinto