Spoeddebat Gaswinning

Door Eugenie Stolk op 10 januari 2024

Afgelopen maandag maakte demissionair Staatssecretaris van Mijnbouw Hans Vijlbrief bekend dat twee gaswinningslocaties in de provincie Groningen, in Spitsbergen en Scheemderzwaag, op de waakvlam werden gezet. Dat betekent dat er weer gas wordt gewonnen uit het Groningenveld. Het Kabinet had de gaskraan bij Spitsbergen en Scheemderzwaag maandag tijdelijk opengedraaid om de energiezekerheid te kunnen garanderen tijdens de vrieskou, mochten er problemen ontstaan bij de grote gasopslag in Norg. De opening van het Groningenveld heeft veel verbazing gewekt in Groningen, in ieder geval bij de Statenfracties van de PvdA, Partij voor het Noorden, GroenLinks, SP, CDA, BBB, Volt en Partij voor de Dieren. Samen dienden deze partijen een agenderingsverzoek in voor een spoeddebat over de hernieuwde gaswinning.

Dit spoeddebat vond vandaag plaats, op de eerste politieke dag van het nieuwe kalenderjaar. De bovengenoemde partijen wilden graag weten van het College van Gedeputeerde Staten wanneer en hoe zij op de hoogte gesteld zijn van het opstarten van de twee gaswinningslocaties, of het opstarten van de locaties in overeenstemming is met de afspraken die het College heeft gemaakt met de Staatssecretaris, en hoe het College gaat reageren op het besluit.

Bovenal wilden de PvdA en de andere indienende partijen duidelijkheid over het protocol bij extreme kou dat de Rijksoverheid moet volgen om de gaswinningslocaties weer op te starten. De Partij van de Arbeid wil graag duidelijkheid over de afspraken en toezeggingen tussen het Rijk en de provincie. De PvdA is altijd uitgegaan van veertig vorstdagen voordat het opstarten van de gaswinningslocaties als mogelijkheid werd gezien. De PvdA is dat ook verbaasd dat de temperatuur niet eens veertig uur onder -6.5 graden Celsius is geweest voordat de gaskraan weer open werd gedraaid.

Om een duidelijk signaal af te geven, heeft de Groningse Provinciale Staten daarom een motie aangenomen (indieners: PvdA, PvhN, GL, SP, CDA, BBB, Volt, PvdD) waarin het College wordt opgeroepen om er bij het demissionaire Kabinet op aan te dringen beslissingen die in de toekomst worden genomen met betrekking tot het gasdossier vroegtijdig te communiceren met het College, de Provinciale Staten, en de inwoners van Groningen. Daarnaast roept de aangenomen motie op om Staatssecretaris Vijlbrief spoedig uit te nodigen voor een openbaar gesprek met de Provinciale Staten  van Groningen.

De gaswinning in Groningen heeft voor veel inwoners enorme problemen opgeleverd. Dat het Rijk zonder pardon de kraan weer open zet bij het minste of geringste vorstmoment helpt niet voor de rust, de stabiliteit en het vertrouwen dat de burgers nodig hebben om hun leven weer op te pakken. Samen voor een veilig en eerlijk Groningen!

Eugenie Stolk

Ik ben Eugenie Stolk, 53 jaar en woon in Winsum. Ik ben bestuurder rayon noord bij de Algemene Onderwijsbond, de vakbond voor mensen die in het onderwijs werken. Daar zet ik me in voor goede arbeidsvoorwaarden en onderhandel ik met werkgevers als er reorganisaties of conflicten zijn. Ik ben moeder van 2 zoons die het

Meer over Eugenie Stolk