De begroting van onze prachtige provincie voor 2024

Door Eugenie Stolk op 10 november 2023

Afgelopen woensdag is in de Provinciale Staten de begroting voor 2024 vastgesteld. Als Statenfractie constateren wij  dat de Begroting 2024 een beter perspectief laat zien dan eerder werd verwacht. Mooi dat er meer ruimte is om dingen te doen voor de Groningers. En mooi dat het College van Gedeputeerde Staten een evenwichtige begroting kan presenteren. Als fractie konden wij ons dan ook vinden in wat vandaag voor lag, wel hebben wij een aantal aandachtspunten meegegeven.

Lange Termijn Agenda.

De begroting 2024 omvat een eerste uitwerking van het Hoofdlijnenakkoord. De periode 2025-2027 moet nog nader worden ingevuld. U heeft toegezegd daartoe op korte termijn een Langere Termijn Agenda aan ons te presenteren. En dat is voor ons belangrijk.

Want de PvdA wil de tijd hebben om zaken goed voor te bereiden. Om de inwoners van Groningen te spreken over zaken waar zij iets van moeten vinden.

Participatie op alle vlakken.

Als PvdA  willen we dat iedereen mee kan doen. We zijn daarom positief over de voortgang die wordt gemaakt op de invulling van de Participatiebanen bij de Provincie. Maar we willen meer, daarom hebben we het college gevraagd op korte termijn met een Uitvoeringsplan Basisbanen naar de Staten te komen. De gedeputeerde heeft toegezegd snel te laten weten wanneer we dit kunnen verwachten.

We willen ook dat iedereen mee kan doen als het gaat om kunst en cultuur. Het bezoeken van een voorstelling, concert of tentoonstelling zorgt ervoor dat mensen worden geraakt. Dat mensen op een andere manier met elkaar in contact komen. Dat je even anders kijkt naar de wereld. Maar ook dat we onze prachtige en unieke omgeving in Groningen koesteren en delen met anderen als het gaat om erfgoed. De nieuwe periode voor de cultuurnota komt eraan en daarom hebben wij het College gevraagd wanneer de Staten deze kan verwachten. De gedeputeerde gaf aan dat er een plan net is afgestemd binnen het College en dat deze in november naar de Staten komt.

Bereikbaarheid voor iedereen.

We willen dat iedereen mee kan doen als het gaat om bereikbaarheid. Een goed OV is ontzettend belangrijk om naar school, werk, familie, theater, sport te gaan en mee te kunnen doen in de maatschappij. We vinden het goed dat de tarieven niet stijgen, maar hebben ook zorgen over de mogelijke extra kosten die op ons af komen. Daarom hebben we het College gevraagd wanneer er meer duidelijkheid is over deze mogelijke extra kosten. Gedeputeerde Johan Hamster meldde dat er nog gesprekken lopen, ook omdat de OV studentenkaart voor minder inkomsten zorgt.

Voor iedereen een veilige en betaalbare woning.

Als PvdA willen we dat iedereen fijn en betaalbaar woont in een gezonde omgeving. Daarom zijn we positief over de Regio Deals en zien kansen om daar bij te dragen aan de aanpak van energiearmoede in het bijzonder en de verbetering van de welvaart en het welbevinden van de Groningers in het algemeen.

Vertraging vanuit Den Haag.

Iedereen moet kunnen leven in een gezonde omgeving waar we zorg dragen voor toekomstige generaties. We hebben zorgen over de financiering van de opgaven waar we voor staan als het gaat om de natuur en het klimaat. Daarom hebben we gevraagd welke zaken er nu al lopen en  welke zaken vertraging oplopen doordat de financiering van het Rijk nog op zich laat wachten doordat het kabinet demissionair is? Gedeputeerde Emmens gaf aan dat alles wel in gng js gezet en dat er dus nu ook zaken voorgefinancierd worden. Dit om wel voortgang op dit onderwerp te maken

Eugenie Stolk

Ik ben Eugenie Stolk, 53 jaar en woon in Winsum. Ik ben bestuurder rayon noord bij de Algemene Onderwijsbond, de vakbond voor mensen die in het onderwijs werken. Daar zet ik me in voor goede arbeidsvoorwaarden en onderhandel ik met werkgevers als er reorganisaties of conflicten zijn. Ik ben moeder van 2 zoons die het

Meer over Eugenie Stolk