In debat over de Oostpolder: “Houd rekening met het gevoel van de inwoners en handel daarnaar.”

Door Pascal Roemers op 4 april 2024

De afgelopen maanden is er veel onrust ontstaan onder omwonenden van de Oostpolder. Er leeft een grote vrees voor toename van overlast door de ontwikkeling van de Oostpolder en daarmee een afname van de leefbaarheid. Op 3 april bespraken wij tijdens een commissievergadering van de Provinciale Staten daarom de wijze van communicatie en het maken van afspraken met omwonenden, en het mogelijk heroverwegen van het Ontwerpbesluit Hogere waarde geluid Oostpolder.

Op 11 maart van dit jaar was de PvdA-Statenfractie op werkbezoek in Oudeschip en gingen wij samen met de gemeenteraadsfractie van Het Hogeland in gesprek met ambtenaren van de provincie Groningen over de feitelijkheden van de geluidsruimte. Vervolgens hebben wij een indringend en uitgebreid gesprek gehad met Dorpsbelangen en BBE (Bewoners Belangen Eerst).

We waren in eerste instantie verrast door de geluidsruimte die blijkbaar nog aanwezig is. Feitelijk gezien mag het industriegeluid naar 60 dB, waarbij in de structuurvisie een maximum is opgenomen van 65 dB. Echter ervaren de bewoners van Oudeschip nu al geluidsoverlast, terwijl er nog gebouwd moet worden in de Oostpolder. De provincie wil de woningen gaan isoleren om geluidsoverlast binnenhuis tegen te gaan, maar dit lost het probleem van geluidsoverlast buitenhuis niet op. Ook ervaren de inwoners van de Oostpolder de communicatie vanuit de provincie als slecht.

Tijdens het debat op 3 april wilde de PvdA-Statenfractie daarom van het College weten hoe het gaat zorgen dat de communicatie verbetert. Daarnaast vroeg fractievoorzitter Pascal Roemers het College of het mogelijkheden ziet om af te wijken van het optimaal benutten van de geluidsruimte om zo de inwoners tegemoet te komen. Ook vroeg Roemers aandacht voor de versterking van de geluidsoverlast tijdens de bouwwerkzaamheden en stelde hij voor om te kijken naar mogelijkheden om de isolatiewaarde om te keren, waarbij de toekomstige bedrijven zorgen voor extra geluidremmende maatregelen.

Op 26 juni staat een debat gepland over de invulling van de Oostpolder. De PvdA-Statenfractie gaat hiervoor, samen met vrijwilligers en de PvdA-fractie Het Hogeland, nogmaals het gesprek aan met de inwoners van Oudeschip. Dit zullen wij doen op individuele basis door middel van een-op-eengesprekken.

Pascal Roemers

Mijn naam is Pascal Roemers, 43 jaar. Ik ben geboren en getogen in de stad Groningen en opgegroeid in Beijum. Sinds vijf jaar woon ik in Adorp in de gemeente het Hogeland, samen met mijn vrouw Erica en onze drie Duitse doggen. Naast de politiek ben ik werkzaam als projectmanager wijkvernieuwing bij de gemeente Groningen.

Meer over Pascal Roemers