Kinderhartcentrum UMCG

14 december 2022

Vandaag bespraken we in de Provinciale Staten de motie ‘Besluit kinderhartchirurgie moet definitief van tafel’. Deze motie werd statenbreed aangenomen! Pascal Roemers voerde namens de PvdA het woord.

Vorig jaar in het kerstreces hadden mevrouw Bennet van GroenLinks en ik veelvuldig contact over het opstellen van de brandbrief aan toenmalig minister Hugo de Jonge van het CDA. Het heeft ons een aantal dagen gekost van onze vakantie, maar dat is een schijntje in vergelijking met de tijd en stress waarmee de patiënten in het noorden straks mee geconfronteerd worden als minister Kuiper zijn zin doorzet. Uiteindelijk is er een brief verstuurd, ondertekend door 4 provincies en de gemeente Groningen. Deze breed gedragen brief heeft hierin de druk richting de minister opgevoerd. En de lobby werd sterker en sterker. We zouden bijna vergeten dat er nog eens 260.000 handtekeningen onder een petitie staan.

Teleurstellend was dan ook het feit dat minister Kuipers van D66 snel dit advies van zijn voorganger overnam. Daarom zijn wij als PvdA ook blij dat we wederom een motie voorleggen aan de staten met als initiatiefnemers CDA, PvdA, Groen
links en D66. Juist het CDA en D66 kunnen binnen het kabinet hun ministers aanspreken op hun verantwoordelijkheid. Waar beiden een minister hebben geleverd of leveren op dit dossier is het hun morele plicht deze ministers op de juiste gedachten te krijgen. Het rapport van de NZa lijkt ons meer dan voldoende om het voorgenomen besluit te doen keren.

Motie

Op 2 februari van dit jaar is er een motie statenbreed aangenomen waarin het college de boodschap moest overbrengen om te zorgen dat het Kabinet en de Tweede Kamer er alles aan doen om het Kinderhartcentrum voor Groningen te behouden. Deze motie gaat een stap verder. Stop met de onzekerheid en laat de inwoners van Groningen en Noord-Nederland niet aan hun lot over. Onze commissaris de heer Paas zet ook door. Na de podcast begin dit jaar, ligt er nu ook een brandbrief ,geschreven door onze Commissaris namens de commissarissen van de Koning van de provincies Friesland, Drenthe, Overijssel en Flevoland en de burgmeester van de gemeente Groningen aan het ministerie van Volksgezondheid.

De zorg in het noorden

Als Groningen de kinderhartingrepen kwijtraakt heeft dat gevolgen voor de acute zorg die het kan leveren aan alle mensen met hartproblemen en aan kinderen die een hartlongmachine nodig hebben. Aangezien het UMCG het enige academische centrum in Noordoost-Nederland is met deze expertise, is het wegvallen van de kinderhartchirurgie een bedreiging van de continuïteit van acute zorg voor zowel volwassen als kinderen in de regio aldus de NZa.

Maar we zijn het hier wel eens met elkaar. Wij snappen heel goed hoe mooi de
provincie Groningen is en hoe mooi het noorden van Nederland is. We weten inmiddels dat het kabinet het niet zo nauw neemt met het noorden en ons vaker het gevoel geeft dat we er niet toe doen. Maar we doen er toe. De kinderen die de zorg hard nodig hebben doen er toe! de volwassenen die de zorg nodig hebben omdat zij hartproblemen hebben, doen er toe! Alle inwoners in het noorden doen er toe! Minister Kuipers lees de impactanalyse nog eens goed na en trek net als ons en het NZa dezelfde conclusie.! Wat u doet is met gestrekt
been de zorg in het noorden kapot maken. Daar gaan wij niet mee akkoord! Punt!