NEDAB-gelden Groningen Airport Eelde

Door Pascal Roemers op 20 december 2023

Vandaag werd het voorstel ‘Strategie Groningen Airport Eelde NV 2024-2033’ behandeld in de laatste Statenvergadering van dit kalenderjaar. Onze woordvoerder Richart Joling zat helaas ziek thuis, waardoor de woordvoering werd overgenomen door fractievoorzitter Pascal Roemers.

Voor of tegen het subsidiëren van de NEDAB-kosten betekent een voor of tegen het openhouden van het vliegveld. De PvdA-Statenfractie staat voor het subsidiëren van de zogenaamde NEDAB-kosten (Niet-economische diensten van algemeen belang). Dit standpunt heeft de PvdA ingenomen na afspraken zowel met de andere coalitiepartijen tijdens het formuleren van het coalitieakkoord, als met de leden tijdens de algemene ledenvergadering waarbij dit coalitieakkoord werd goedgekeurd.

De PvdA ziet dat Groningen Airport Eelde een belangrijke functie heeft als het gaat om de medische vluchten van het UMCG en als testcentrum voor elektrisch vliegen. Daarnaast leidt Groningen Airport Eelde jaarlijks 120 piloten op voor KLM. Dit doen zij vanaf 2026 met elektrische vliegtuigen. Daarnaast is Eelde steeds duurzamer aan het worden.

De NEDAB-subsidie kan een nuttig instrument zijn om financiële ondersteuning te bieden aan Groningen Airport Eelde, mits er een evenredige betrokkenheid en investering vanuit de Schiphol Group wordt gevraagd. De PvdA hoopt daarom dat met dit besluit de Schiphol Group wel gaat meebewegen zodat de regio kan gaan profiteren van economische groei en werkgelegenheid. Een partnerschap met een gerenommeerde organisatie als de Schiphol Group kan daarnaast garant staan voor de ontwikkeling van duurzame en innovatieve luchtvaartoplossingen.

De PvdA diende daarnaast een motie in samen met de fracties van GroenLinks, Volt, D66, en ChristenUnie waarin het College wordt opgeroepen zich als aandeelhouder in Groningen Airport Eelde maximaal in te spannen om fossiele korteafstandsvluchten (tot 650 km) te voorkomen, met uitzondering voor militaire, medische en lesvluchten. Deze motie is met een klein verschil verworpen.

Samen met de Schiphol Group kunnen we stappen zetten om een duurzaam en verantwoord luchtvaartbeleid te bevorderen en zo te zorgen voor een evenwichtige ontwikkeling van Groningen Airport Eelde.

Pascal Roemers

Mijn naam is Pascal Roemers, 43 jaar. Ik ben geboren en getogen in de stad Groningen en opgegroeid in Beijum. Sinds vijf jaar woon ik in Adorp in de gemeente het Hogeland, samen met mijn vrouw Erica en onze drie Duitse doggen. Naast de politiek ben ik werkzaam als projectmanager wijkvernieuwing bij de gemeente Groningen.

Meer over Pascal Roemers