Schrijnende situatie bij het aanmeldcentrum in Ter Apel

Door Sandra da Silva Pinto op 22 december 2023

Vandaag werd in de laatste Statenvergadering van dit kalenderjaar de schrijnende situatie bij het aanmeldcentrum in Ter Apel besproken. De structurele tekorten in de opvang leiden tot een voortdurend risico op mensonterende, onhygiënische en gevaarlijke situaties. Als er niet snel meer opvangplekken beschikbaar komen, slapen voor de kerst nog mensen in de buitenlucht.

De problemen rond de opvang van asielzoekers bij het aanmeldcentrum in Ter Apel spelen al ruim twee jaar. Vanuit de provincie Groningen wordt al jarenlang wordt gevraagd om oplossingen voor dit vraagstuk. We zien echter dat de provincie Groningen, en in het bijzonder de gemeente Westerwolde, alleen staat in het oplossen van de landelijke problemen rondom de opvang van asielzoekers. Een groot gedeelte van de Nederlandse gemeenten neemt geen verantwoordelijkheid voor het opvangen van asielzoekers, waardoor er in Ter Apel een inhumane en problematische situatie is ontstaan.

Dit is een moeilijke situatie voor de asielzoekers bij het aanmeldcentrum, maar ook voor de bewoners en ondernemers van Ter Apel en omgeving.

Doordat gemeenten onvoldoende woningen aanbieden aan deze doelgroep en daarmee achterlopen op de taakstelling huisvesting statushouders, is er te weinig uitstroom uit de COA- locaties. Hierdoor ontstaat er opstopping in de asielketen. Statushouders vormen zo’n 30% van de mensen die op een COA-locatie verblijven. Het gevolg is een overvol aanmeldcentrum Ter Apel.

Ook nu staan voornamelijk Groninger gemeenten klaar om Ter Apel te ontlasten. De Groningse Provinciale Staten hebben op 31 mei 2023 ook al met een motie erop aangedrongen dat andere provincies en gemeenten buiten Groningen hun verantwoordelijkheid nemen. De PvdA en vele andere partijen in Groningen vinden dat er nú actie nodig is en dat het klaar moet zijn met wegkijken en treuzelen van veel Nederlandse overheden.

Daarom is er vandaag een motie aangenomen waarin provincies en gemeenten in Nederland op worden geroepen samen met de Groninger gemeenten verantwoordelijkheid te nemen in het humaan opvangen van ontheemden en asielzoekers. De crisis in Ter Apel is niet alleen een Gronings probleem. Er is behoefte aan een structurele oplossing om Ter Apel te ontlasten, omdat we anders weer in deze situatie komen in het nieuwe jaar.

De PvdA-fractie, bij monde van Statenlid Sandra da Silva Pinto, legde ook de volgende stemverklaring af: Met deze motie willen we niet alleen de oproep steunen voor verhoging van opvangcapaciteit in de rest van Nederland, maar daarmee ook de werkdruk verlichten van vele ambtenaren van de gemeente Westerwolde zoals boa’s, medewerkers Openbare orde en veiligheid, onderwijzers, jeugdzorgmedewerkers en nog vele anderen die zoveel meer werk te verzetten hebben nu andere gemeenten hun verantwoordelijkheid niet nemen.

Sandra da Silva Pinto

Hallo! Ik ben Sandra. Al ruim 40 jaar wonend in de provincie Groningen, een aantal jaar geleden weer neergestreken in de stad. Mijn werkzame leven actief in de kinderopvang en sinds 2015 ben ik consulent of zoals ze zelf vaak zeggen: de contactpersoon.  Contactpersoon bij de gemeente, voor inwoners die een uitkering hebben en graag

Meer over Sandra da Silva Pinto