Zilveren PvdA-speld voor oud-voorzitter Bert Dieters

29 december 2021

Bert Dieters uit Appingedam heeft vanwege zijn verdiensten voor de PvdA gedurende veertig jaar de Zilveren Speld van Verdienste gekregen van partijvoorzitter Esther-Mirjam Sent en fractievoorzitter Pascal Roemers. Deze onderscheiding krijg je niet zo maar en wordt slechts incidenteel uitgereikt.

Op vrijdag 17 december 2021 heeft Bert Dieters afscheid genomen als voorzitter voor de PvdA in de provincie Groningen. Hiermee komt een periode van veertig jaar ten einde, waarin Bert actief was in de politiek. Hij is in die periode niet alleen voorzitter van het gewest geweest, maar ook van Eemsdelta en Appingedam. Verder was hij Statenlid, raadslid in Appingedam en raadslid en fractievoorzitter in Ten Boer.

Tijdens de algemene ledenvergadering werd stilgestaan bij de jarenlange inzet van Bert. Partijvoorzitter Esther-Mirjam Sent sprak Bert toe en noemde hem een echte sociaaldemocraat in hart en nieren die nooit te beroerd is om anderen te helpen. Als dank voor zijn jarenlange inzet ontving hij de Zilveren Speld van Verdienste. Deze PvdA-speld wordt slechts incidenteel uitgereikt aan PvdA-ers vanwege bijzondere verdiensten. Men moet onder andere op bijzondere wijze – gedurende een periode langer dan 15 jaar – werkzaamheden hebben verricht, verantwoordelijkheid hebben gedragen of een bekwaamheid hebben getoond waarmee de Partij van de Arbeid en/of de sociaal-democratie in belangrijke mate gebaat is geweest.

Doordat de bijeenkomst digitaal was, kon de Zilveren Speld niet in bijzijn van de leden uitgereikt worden. Pascal Roemers, fractievoorzitter van de Provinciale Staten, belde tijdens de bijeenkomst aan om de Zilveren Speld persoonlijk te overhandigen. Alle leden konden thuis meekijken hoe Bert in zijn eigen huis werd verrast. Zelf zei hij dat het hem ontroerde, hij ontzettend heeft genoten van deze veertig jaar en sprak hij zijn dank en waardering uit voor zijn vrouw voor alle steun die hij al die jaren van haar kreeg.

Aan het einde van de vergadering gaf de oud-voorzitter het stokje digitaal over aan de nieuwe voorzitter van het Gewest, Sander Engelen. Bert blijft op de achtergrond nog betrokken bij de PvdA.